Allmänna villkor
Publicerad 2025-12-08
Gäller från och med 2026-01-08
Förmånstagare
Lotteriet arrangeras av SKPF Pensionärerna till förmån för ideell verksamhet.
Spellicens och tillsyn
Vi står under Spelinspektionens tillsyn och våra lotterier bedrivs med licens beviljad av Spelinspektionen i enlighet med Spellag (2018:1138).
Spelinspektionen är den myndighet som säkerställer att lotterier och annan spelverksamhet i Sverige utövas lagligt och bedrivs sunt och säkert. Spelinspektionen bevakar konsumenternas intressen och ska även medverka till att minska riskerna för de sociala och ekonomiska skadeverkningar som spelande kan medföra.
Spelinspektionen
Postadress: Box 199, 645 23 Strängnäs
Telefonnummer växel: 0152-650 100
spelinspektionen.se/
Spelansvar
Läs mer om riskerna med spel och om vår självavstängning på guldkanten.se/spelansvar
Villkor för prenumeration
Prenumeration
Prenumerationen innebär att du får nya skraplotter hemskickade till dig varje månad tills du aktivt kontaktar oss och avslutar din beställning. För att spela hos oss är åldersgränsen 18 år och du måste vara bosatt i Sverige, vara en fysisk person och inte ha skyddade uppgifter, eftersom vi då inte kan administrera prenumerationer och vinster på ett säkert sätt.
Uppsägning eller ändring av prenumerationen
Du säger upp din prenumeration genom att kontakta kundservice. Detta måste ske senast på fakturans förfallodag om vi ska hinna avsluta din prenumeration innan nästkommande spelomgång startar. Utebliven betalning eller avslut av Autogiro eller kort gäller ej som uppsägning. Om du vill ändra i din prenumeration gör du också detta genom att kontakta kundservice.
Betalningar och ekonomi
Vinstinlösen
Det finns flera sätt att lösa in dina vinster: hos ett ATG-ombud, via appen Vinstkollen eller att du skickar in lotterna till oss per post.
Vinster upp till och med 1 000 kronor kan du lösa in hos ett ATG-ombud eller via appen Vinstkollen.
Vid alla vinster över 1 000 kr kontaktar du kundservice för mer information.
Vinster som löses in hos ett ATG-ombud eller via Vinstkollen betalas ut i respektive kanal och registreras inte i Min plånbok. Min plånbok används endast för vinstlotter som du skickar in till oss per post.
Vinstutbetalningar och penningtvättslagen
Enligt penningtvättlagen (2017:630) måste vi kontrollera vinnare och utbetalningar så att lotteriet inte används för penningtvätt eller finansiering av terrorism. Det betyder att du som begär en utbetalning måste styrka din identitet och att vi bara betalar ut vinster till ett bankkonto som är verifierat och står i ditt namn.
Belopp på 10 000 kr eller mer granskas alltid extra innan de betalas ut. Vi kan därför tillfälligt hålla inne en vinst eller utbetalning tills vi har gjort de kontroller som krävs. Vi kan be dig om de uppgifter eller handlingar som behövs enligt lagen och våra rutiner. Om vi inte kan genomföra kontrollen kan vi behöva neka utbetalningen.
Fakturabetalning
Prenumerationen ska vara betald senast på fakturan angivet förfallodatum. Vid försenad betalning tillkommer en påminnelseavgift på 30 kr. Väljer du att betala med Autogiro eller kort sparar du in en fakturaavgift på 25 kr, som annars tillkommer vid varje fakturering.
Autogirobetalning
Autogiro innebär att vi drar kostnaden för din prenumeration från ditt konto varje månad. I din ansökan om Autogiro anger du från vilket konto kostnaden ska dras. Det framgår tydligt på fakturan när din ansökan är godkänd. Saknas det pengar på kontot när det är dags för betalning får du en påminnelse. Du kan när som helst avsluta ditt Autogiro genom att kontakta vår kundservice.
Betalning med kort
Du kan betala din prenumeration med kort. När du köper prenumerationen betalar du för den första månaden direkt. Därefter dras kostnaden för prenumerationen från ditt kort varje månad. Om ditt kort slutar gälla eller betalning ej kan ske skickar vi en påminnelse. Du kan när som helst avsluta återkommande betalning på ditt kort genom att kontakta vår kundservice.
Du kan, via Min sida, även betala enstaka fakturor med kort.
Betalning med Swish
Du kan betala din prenumeration med Swish. När du köper prenumerationen drar vi direkt kostnaden för den första månaden. Därefter skickar vi en faktura till dig som du betalar på valfritt sätt.
Du kan, via Min sida, även betala enstaka fakturor med Swish.
Betalning via banköverföring
Du kan betala din prenumeration via banköverföring. När du köper prenumerationen drar vi kostnaden för den första månaden direkt. Därefter skickar vi en faktura till dig som du betalar på valfritt sätt.
Villkor för webbkonto
När du blivit kund hos oss kan du logga in på Min sida på guldkanten.se med BankID. Det är inte tillåtet att logga in med någon annan persons uppgifter. Du ansvarar själv för att obehöriga inte får tillgång till din inloggningsinformation.
På Min sida kan du bland annat ändra dina kontaktuppgifter och betala dina prenumerationer samt göra utbetalningar till ditt bankkonto.
Min plånbok (digitalt konto)
När du har ett webbkonto hos oss tillhandahåller vi ett digitalt konto på Min sida (“Min plånbok”). Vinster som du skickar till oss och återbetalningar sätts in i Min plånbok. Vinstlotter som löses in hos ett ATG-ombud eller via Vinstkollen registreras inte i Min plånbok. Plånboken är en intern saldo-/betalningsfunktion och utgör inte ett bankkonto, betalkonto, spelkonto eller e-pengar.
När du begär utbetalning från Min plånbok behandlar vi begäran normalt inom sex (6) bankdagar. Tiderna kan förlängas om vi behöver genomföra kontroller enligt lag eller dessa villkor. Utbetalning får endast ske till bankkonto som tillhör dig. Utbetalning till tredje man medges inte.
Utbetalning från Min plånbok är kostnadsfri för dig.
Saldot i Min plånbok visar ditt tillgängliga belopp. Vid eventuell avvikelse mellan saldo och uppgifter i vårt spelsystem gäller uppgifterna i spelsystemet. Vi har rätt att korrigera felaktigt krediterade eller debiterade belopp. Om felaktig kreditering har skett är du skyldig att återbetala motsvarande belopp.
Vi kan tillfälligt begränsa eller spärra åtkomst till Min plånbok vid misstanke om obehörig användning, tekniska fel eller missbruk, tills utredning är klar.
Preskription av saldo i Min plånbok efter avslutad prenumeration
Om du avslutar din prenumeration kan eventuella pengar som finns kvar i Min plånbok ligga kvar i upp till tre (3) år. Om saldot inte har begärts ut inom denna tidsfrist från den dag prenumerationen avslutades, förfaller rätten till beloppet och pengarna återförs till lotteriet.
Vi kan komma att påminna dig om kvarstående saldo innan tidsfristen löper ut, men det är alltid ditt ansvar att begära utbetalning i tid.
Villkor för Vinstkollen
Vinstkollen är en app för registrering av vinster från skraplotter som tillhandahålls av Svenska Lotterier & Insamlingar AB. Genom att använda appen godkänner du dessa villkor och bekräftar att du uppfyller de krav som anges.
Registrering av lott
För att registrera din lott i Vinstkollen skrapar du först hela kontrollrutan på din lott, som finns i nedre vänstra hörnet. Därefter klickar du på ikonen för att scanna och väljer "Scanna lott". Håll kameran över QR-koden på din lott för att slutföra registreringen.
Swish och utbetalning
För att ta emot en vinstutbetalning via Vinstkollen behöver du ha Swish kopplat till det telefonnummer du angav vid registreringen. Utbetalningar via Vinstkollen sker till ditt Swish-konto och påverkar inte saldo i Min plånbok. Vid större vinstbelopp kan särskilda säkerhetsrutiner tillämpas, vilket kan leda till en fördröjning av utbetalningen.
Missbruk eller bedrägligt beteende
Missbruk av Vinstkollen är förbjudet. Det gäller till exempel bedrägeri, olaglig användning, trakasserier eller annat beteende som skadar andra användare, oss, lotteriet eller förmånstagaren. Vid misstanke om missbruk kan vi vidta omedelbara åtgärder, inklusive att stänga av funktioner eller göra polisanmälan.
Personuppgiftsbehandling
Vi kan komma att behandla dina personuppgifter i följande syften: säkerställa att du har rätt att ta del av vinsten, verifiera din identitet, säkerställa åtgärder för att förhindra missbruk och bedrägerier, utveckling av tjänsten eller meddela myndigheter.
Vill du veta mer hur vi behandlar dina personuppgifter och vilka dina rättigheter är kan du läsa mer om det i vår integritetspolicy.
Upphörande av användning av appen
Om du vill avsluta ditt konto hos Vinstkollen och sluta använda dig av appen gör du detta genom att se till att du gjort vinstutbetalning så att det inte finns något saldo och sedan avinstallera appen från din enhet. Kontot kommer då att avslutas, men viss information kommer att sparas i enlighet med lagkrav och vår integritetspolicy.
Personuppgifter och integritet
Personuppgiftsansvaret delas mellan SKPF Pensionärerna och Svenska Lotterier & Insamlingar AB. Alla personuppgifter, saldo och bankkontouppgifter behandlas enligt GDPR och vår integritetspolicy.
I de fall du har tecknat dig för en prenumeration utan att ha angivit personnummer kommer vi att hämta personnumret från SPAR (Statens Personadressregister) för att säkerställa att du är myndig, samt för att kontrollera att ditt köp inte överstiger kreditgränsen enligt Spellag (2018:1138).
Ändringar i villkoren
Vi har rätt att när som helst enligt vår egen bedömning ändra dessa villkor genom att publicera ändringarna på denna sida. Eventuella ändringar träder i kraft trettio (30) dagar efter det att de ändrade villkoren publicerats enligt ovan. Ändringar på grund av legala skäl, inklusive myndighetsbeslut, kan komma att träda i kraft tidigare.
Vid väsentliga ändringar kommer du även att informeras om ändringarna innan de börjar gälla.
Genom att fortsätta din prenumeration och/eller genom att fortsätta använda dig av våra tjänster efter det att ändringarna trätt i kraft, accepterar du de ändrade villkoren. Om du inte accepterar de ändrade villkoren kan du säga upp ditt konto och din prenumeration genom att kontakta kundservice.
Vid eventuella klagomål
Kontakta vår kundservice om du har några klagomål.
Guldkanten
113 94 Stockholm
Telefon: 08-5800 2480, öppet vardagar 08.00–18.00
E-post: kundservice@guldkanten.se
Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt klagomål kan du kontakta Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Allmänna Reklamationsnämnden är en nämnd för alternativ tvistlösning.
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
arn.se
För gränsöverskridande e-handel se EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning.
Fakta om Guldkanten
| Lottpris: | 30 kr |
| Högsta vinst: | 1 000 000 kr |
| Antal lotter: | 1 200 000 lotter |
| Totalt vinstvärde: | 13 740 000 kr |
| Försäljningstid: | 2025-04-01–2026-04-30 |
| Sista vinstutlämningsdag: | 2026-07-31 |
| Förmånstagare: | Svenska KommunalPensionärernas Förbund |
| Driftbolag: | Svenska Lotterier & Insamlingar |
Lotterilicens
| Licenstid: | 2025-02-20 – 2030-03-31 |
| Licens- och tillsynsmyndighet: | Spelinspektionen |
| Licensinnehavare: | Svenska KommunalPensionärernas Förbund |